FelietonMAKSYMILIAN FAKTOROWICZ VEL MAX FACTOR - Człowiek, który wymyślił make-up
Marcin Fidler
Marcin Fidler
Top Influencer, popularyzator nauki i techniki

MAKSYMILIAN FAKTOROWICZ VEL MAX FACTOR – Człowiek, który wymyślił make-up

Maksymilian Faktorowicz urodził się 18 lutego 1872 r. w Zduńskiej Woli niedaleko Łodzi w polsko-żydowskiej rodzinie. Był producentem i wynalazcą kosmetyków, założycielem marki kosmetycznej Max Factor. Właśnie on wynalazł kosmetyki, które dziś w połączeniu ze sobą składają się na damski make-up. Z jego pomysłów powstał m.in. podkład w płynie. Szminkę zamknął w sztyfcie, a kosmetyki spakował do tubek. Współpracował z gwiazdami ówczesnego kina.

Fragment ekspozycji w hollywoodzkim muzeum Maxa Factora.

To jemu charakterystyczne rude loki zawdzięczała Rita Hayworth, a Boris Karloff swoją upiorną charakteryzację w filmie „Frankenstein”.

W wieku 14 lat zaczął swoją pierwszą pracę w roli pomocnika w miejscowej drogerii. Zgłębiał tam tajniki dotyczące nowoczesnej pielęgnacji skóry oraz sztuki makijażu. Poza tym nieustannie eksperymentował z zapachami i kolorami. Właściciel drogerii wykonywał także peruki i ta praca szczególnie inspirowała młodego Faktorowicza.

W 1892 r. wyjechał na stałe do Moskwy, gdzie otworzył własny sklep drogeryjno-perukarski. Faktorowicz szybko związał się ze środowiskiem aktorów teatralnych Cesarskiego Teatru Imperialnego, których charakteryzował i malował do ról. Dzięki jego ogromnemu talentowi wkrótce zaopatrywała się u Faktorowicza także cała moskiewska arystokracja, w tym Aleksander Romanow, a nawet Mikołaj II. To pozwoliło mu uzbierać fundusze na wymarzoną podróż do USA.

Kluczowe Innowacje i Wynalazki Maxa Factora

Uliczny charakteryzator

Do Ameryki Faktorowicz wyjechał w 1904 r. Miał tylko wziąć udział w Targach Światowych w St. Louis, gdzie wystawiał kosmetyki własnej produkcji, ale ostatecznie pozostał w USA na stałe. W 1907 r. już jako Max Factor przeniósł się do Los Angeles, gdzie podobnie jak wcześniej w Moskwie otworzył sklep drogeryjno-perukarski. Niedługo potem zaczął pracować w Hollywood jako uliczny charakteryzator aktorów filmowych, którzy w tamtych czasach poddawali się charakteryzacji na własny koszt. Szybko zdobył renomę i do jego ulicznego stoiska zaczęły ustawiać się kolejki artystów.

Max Factor oglądał filmy i jedynym, co zauważał u aktorów, była źle wykonana charakteryzacja. W tych czasach bowiem do malowania ust używano tępej pomady, a koloryt cery wyrównywano twardym podkładem w sztyfcie. Biedniejsi aktorzy natomiast, których nie było stać na kosmetyki, używali do charakteryzacji twarzy produktów znalezionych w swoich domach, np. wazeliny i mąki czy skrobi ziemniaczanej połączonej ze smalcem. W 1914 r. Max Factor opracował więc nowoczesny podkład dla aktorów, łatwo nakładany i zmywalny, nadający twarzy naturalny wygląd bez efektu maski. Produkt miał nowoczesną formułę, a występował aż w 12 odcieniach. Autorską metodę charakteryzacji określił terminem make-up.

Reklama kosmetyków firmy Max Factor.

Jego wynalazek odniósł spektakularny sukces komercyjny. Zmotywowany Max Factor wprowadził więc kilka kolejnych innowacji kosmetycznych. Stworzył szminkę w sztyfcie, kosmetyki zamiast do pudełek zaczął pakować do bardziej praktycznych tubek. Opracował formułę błyszczyka do ust, a dla podkreślenia głębokich, kobiecych spojrzeń stworzył sztuczne rzęsy i skonstruował pierwszą zalotkę. Skonstruował rozkładany, przenośny kuferek z szufladkami i lustrem do przechowywania kobiecych kosmetyków. Jako pierwszy do produkcji peruk zastosował prawdziwe włosy zamiast wełny.

Max Factor także i przede wszystkim uczył, jak z tych kosmetyków korzystać. W tym celu prowadził lekcje urody, podczas których edukował kobiety w dziedzinie makijażu.

Producent kosmetyków Max Factor wraz z modelkami demonstruje sposoby szminkowania, podczas wystawy kosmetycznej. fot.: NAC

Czas Oskara

W 1929 r. otrzymał od Amerykańskiej Akademii Filmowej Oscara, który został po raz pierwszy przyznany za charakteryzację. Max Factor dokonał licznych metamorfoz wśród hollywoodzkich gwiazd. Pofarbował na rudo loki Rity Hayworth, a włosy Jean Harlow rozjaśnił do odcienia platyny. Usta Clary Bow zyskały dzięki jego szablonowi kształt serca. Jego słynnymi klientami byli także: Rudolph Valentino, Charlie Chaplin, Marlena Dietrich, Pola Negri, Frank Sinatra czy John Wayne. Już w 1930 r. firma Maxa Factora eksportowała swoje produkty do 80 krajów na świecie.

Max Factor był również znany z wykorzystywania naukowego podejścia do piękna W 1932 r. skonstruował kalibrator urody. Przyrząd służył do ustalania wymiarów budowy twarzy, co pomagało mu w doborze odcieni tak, aby idealnie wyprofilować twarz. Trzy lata później stworzył Pan-Cake Make-up, niezastąpiony i do dziś spotykany w każdej damskiej torebce. Kiedy aktorki zaczęły coraz częściej zabierać Pan-Cake do domów, by używać go na co dzień, Max Factor wprowadził go do sprzedaży detalicznej.

Życie osobiste

Życie osobiste Maxa Factora było złożone, naznaczone wieloma małżeństwami oraz walką o opiekę nad dziećmi. Był trzykrotnie żonaty. Jego pierwsza wybranka Esther Rosa Smoler (Lizzie) zmarła niespodziewanie z powodu krwotoku móz-gowego. Jego drugie małżeństwo z Humą „Helen” Sradkowską było krótkotrwałe i zakończyło się gorzką batalią sądową o opiekę nad dziećmi, którą ostatecznie wygrał. Trzeci związek z Jennie Cook był najtrwalszy. Miał kilkoro dzieci: Freda, Cecilia, Davis, Francisa „Franka” (później Max Factor Jr.) i Louisa.
Zestawienie ogromnego sukcesu publicznego i trudnego życia osobistego ukazuje głębszą ludzką his-torię. Pomimo sławy i wpływu Faktorowicz pozostawał podatny na osobiste tragedie i zagrożenia. Jego zdolność do głębokiego nawiązywania kontaktów z gwiazdami Holly-wood jako „powiernik” pomimo barier językowych, sugeruje potężną, niewerbalną charyzmę, empatię i głębokie zrozumienie ludzkiej psychologii i wizerunku, które były prawdopodobnie tak samo kluczowe dla jego sukcesu, jak jego innowacje techniczne.
Zmarł 30 sierpnia 1938 r. we śnie w swoim domu w Beverly Hills.

Gwiazda Maxa Factora w Alei Gwiazd w Hollywood.

Marka

Dziś stworzona przez niego firma to globalna marka kosmetyczna. Max Factor ma swoją gwiazdę w Alei Gwiazd w Hollywood. Wprowadził w makijażu zasadę zwaną harmonią kolorów – termin powszechnie używany do dzisiaj. Odcienie zostały dobrane tak, by podkreślać kobiece piękno: naturalnie wyglądającą cerę, oczy i kolor włosów.


Maksymilian Faktorowicz, człowiek stojący za legendarną marką Max Factor, był znacznie więcej niż producentem kosmetyków. Był wizjonerem, który, kierowany połączeniem naukowej ciekawości, artystycznego zmysłu i głębokiego zrozumienia ludzkich aspiracji, przekształcił samą koncepcję piękna. Od rewolucjonizowania makijażu dla srebrnego ekranu po demokratyzację glamouru dla każdej kobiety, jego innowacje położyły podwaliny pod nowoczesny przemysł kosmetyczny. Jego historia życia, naznaczona skromnymi początkami, osobistymi wyzwaniami i niezwykłymi osiągnięciami, służy jako trwałe świadectwo siły innowacji, odporności i przekonania, że „glamour się tworzy”. Jego dziedzictwo nadal kształtuje to, jak postrzegamy i wchodzimy w interakcje z pięknem dzisiaj, czyniąc je prawdziwą ikoną kultury.