Gentleman w biznesiePopularyzujemy zdrowie

Popularyzujemy zdrowie

Z Tomaszem Groniem, dyrektorem zarządzającym Benefit Systems Oddział Fitness, rozmawia Katarzyna Mazur. 

Ćwiczy Pan? Jeśli tak, jaki rodzaj aktywności Pan wybiera i co jest dla Pana główną motywacją do regularnych ćwiczeń?

Jestem zaprzeczeniem teorii, że szewc bez butów chodzi. (śmiech) Kiedyś intensywnie trenowałem narciarstwo, dziś jeżdżę na rowerze, biegam, korzystam z klubów fitness. Jestem aktywny sportowo od najmłodszych lat. Sport to dla mnie stały element dnia. I naturalnie czasem mi się nie chce, ale traktuję aktywność w kategoriach powinności. To jest element budowania mojego dobrostanu.

Ostatnio wpadła mi w ręce książka Dana Buettner’a „Blue Zones”. Autor poświęcił ponad 20 lat na badanie miejsc na ziemi, gdzie liczba stulatków jest najwyższa. Przedstawieni w książce stulatkowie pochodzą z różnych regionów świata, mają różny styl życia, ale to, co ich łączy to sprawność fizyczna. Zachowali ją dzięki aktywności fizycznej, znacznie większej niż ta, jaka jest obecna w życiu mieszkańców krajów wysoko rozwiniętych.

Dlaczego jeszcze warto być aktywnym fizycznie?

Jak wynika ze zrealizowanego przez nas badania MultiSport Index 2023, 69 proc. aktywnych fizycznie Polaków twierdzi, że już jeden trening może wpłynąć na poprawę samopoczucia. Dziewięćdziesiąt pięć proc. osób aktywnych zauważa, że regularny ruch wpływa pozytywnie na ich samopoczucie. Osiemdziesiąt dziewięć proc. widzi zaś efekt w postaci redukcji stresu i złych emocji. I to kolejny wart podkreślenia pozytywny aspekt regularnej aktywności. Skutki obarczonego stresem życia często dostrzegamy dopiero, gdy pojawiają się problemy ze zdrowiem.

Pierwsze kluby fitness pojawiły się w portfolio Benefit Systems w 2019 roku, obecnie zarządzacie ponad 200 na czterech rynkach. W tym czasie zmieniły się oczekiwania ćwiczących. Zgodnie z wynikami, wspomnianego przez Pana badania MultiSport Index 2023, 31 proc. Polaków uprawia sport dla przyjemności i relaksu, co czwarty dla profilaktyki zdrowotnej, a wygląd i sylwetka są na pierwszym miejscu dla 13 proc. badanych. Czy przychodząc do Waszych klubów każda z tych osób znajdzie ofertę dla siebie?

To, co wyróżnia nasze kluby to atrakcyjne lokalizacje w miastach. W zasadzie wystarczy wyjrzeć za róg i na pewno się do nas trafi. Poza tym: profesjonalne wyposażenie, szeroka oferta zajęć indywidualnych i grupowych, zajęcia redukujące stres i poprawiające kondycję psychiczną, szeroka oferta usług zapewniających regenerację po treningu – strefy spa, ścianki solne, sauny oraz pełne wsparcie trenera.
Ofertę klubów konstruujemy na podstawie oczekiwań i potrzeb klientów. Zauważyliśmy rosnącą popularność treningów funkcjonalnych i ćwiczeń, w których wykorzystujemy ciężar własnego ciała, przy mniejszym udziale maszyn. Umożliwiamy więc taką aktywność. Zainteresowaniem cieszą się też zajęcia odpowiadające na potrzeby osób doświadczających stresu i potrzebujących wyciszenia. Do dyspozycji mają np. jogę, stretching czy aerial jogę. Dla tych, którzy potrzebują zajęć o wysokiej intensywności, mamy w ofercie np. cross czy indoor cycling.

Czterdzieści osiem proc. Polaków jest aktywnych fizycznie co najmniej raz w tygodniu, co jednocześnie oznacza, że 52 proc. nie uprawia w ciągu tygodnia żadnego sportu – to również dane z MultiSport Index 2023. Dla wielu osób drzwi klubu fitness stanowią emocjonalną barierę. Mają ochotę tam pójść, ale jednocześnie mają mnóstwo obaw – nie potrafią obsługiwać sprzętu, nie wiedzą jak zacząć, a być może obawiają się komentarzy z powodu, w ich mniemaniu, nieidealnej sylwetki. Proszę ich przekonać, że Państwa kluby są dla wszystkich.
Moją dewizą jest zasada pierwszego kroku. Jeśli go nie zrobimy, nie będziemy wiedzieli, jak gdzieś jest, jak będziemy się tam czuli, czy coś będzie dla nas atrakcyjne czy nie. Jak już wspomniałem wcześniej, nasza oferta jest tak rozbudowana, że bez względu na preferencje każdy znajdzie coś dla siebie. Są grupy dla początkujących, zajęcia wprowadzające, zaangażowani trenerzy. Gwarantuję, że przeprowadzą każdego, kto zawita w progi naszych klubów przez cały proces, pokażą, jak wykonywać ćwiczenia, podpowiedzą które zajęcia wybrać i będą w każdej chwili gotowi nieść wsparcie.

Jako właściciel tak szerokiej sieci klubów fitness dajecie dorosłym Polakom narzędzia do dbania o kondycję fizyczną i psychiczną. Jednocześnie jednak, jak wynika z badania jakości życia dzieci i młodzieży zleconego przez Rzecznika Praw Dziecka, 27 proc. młodzieży nie wykazuje aktywności fizycznej. Jak zatem powinniśmy zachęcać dzieci i młodzież do uprawiania sportu?

Naszą misją jest popularyzacja zdrowia i poszerzanie dostępności aktywnego stylu życia wśród wszystkich grup społecznych. Rzeczywiście, jak pokazują badania, duża grupa młodzieży nie wykazuje aktywności fizycznej, a zarazem 17 proc. uczniów w Polsce wymaga natychmiastowej pomocy związanej z poprawą kondycji fizycznej, a 19 proc. dzieci czuje się chorych, wyczerpanych i brakuje im energii życiowej. Między innymi dlatego, w 2021 roku Benefit Systems powołał Fundację MultiSport, która aktywnie angażuje się w zmianę takiego stanu rzeczy.

Jeden z naszych projektów to Aktywne Szkoły MultiSport. Wykwalifikowani trenerzy oraz instruktorzy prowadzą nowoczesne zajęcia sportowe dla dzieci i młodzieży w naszych klubach fitness. Tylko w 2023 roku, uczestniczyło w nich około czterech tys. uczniów szkół podstawowych i średnich. W niektórych szkołach podstawowych Fundacja organizuje też zajęcia, których celem jest profilaktyka i korekta wad postawy. Fundacja popularyzuje też sport wśród osób z niepełnosprawnościami. Staramy się przekonać do ruchu jak najwięcej dzieci, bo tylko edukując i aktywizując od najmłodszych lat jesteśmy w stanie wypracować w społeczeństwie zdrowe nawyki.